X
تبلیغات
یار مهربان - همه چیز درباره ی فارسی ششم ابتدایی

تعدادجمله ازفرمول زیر به دست می آید .


1- فعل های حاضر در جمله را می شماریم.


2- فعل های غایب (حذف شده ) را می شماریم.


3-شبه جمله تمام جمله ها به عنوان جمله حساب می شوند


تعداد فعل های ذکر شده + تعداد فعل های حذف شده + شبه جمله 

مثال : ای مردم ! بدانیدملتی که تلاش کند وپشتکار داشته باشد هم به برخورداری می رسد وهم به موفقیت .

ای مردم + بدانید+ تلاش کند+ داشته باشد +می رسد +می رسد (که حذف شده )

شبه جمله + فعل + فعل + فعل + فعل +(فعل حذف شده)

گاهی در جمله عبارتی شبیه به فعل می آید که هرگز فعل نیست .مانند مصدر ها ،بنابراین، این گروه هرگز در شمارش، جمله محسوب نمی شوند.

مثال : هنگام رفت وآمد از خیابان احتیاط کن . ( یک جمله )

کار کردن وتلاش کردن رمز موفقیت است . ( یک جمله )

نکته :گاهی فعل ها به صورت مخفف می آیند .درشمارش جمله ها محسوب می شوند 

مثال :من آن نی ام که تورراها کنم .(من آن کسی نیستم که تورارهاکنم )


شبه جمله ها بر دو نوع هستند:


1- منادا  منادا  را  از حروف ندا تشخیص می دهیم .  حروف ندا عبارتند از : ای ، یا ، ایا ، « ا » در پایان واژه ،   Ø ( بدون هیچ علامتی ) یعنی از لحن نوشته یا کاما متوجه می شویم .


2- صوت  عبارتند از :


برای آرزو و دعا :  کاشکی ، کاش ، ای کاش ، آمین ، الهی

برای تشویق    به به ، آفرین ، احسنت ،بارک الله، مرحبا،خوشا

برای تاسف و درد   آه ، درد ، دریغا ، دریغ  ، ای داد ،فریاد ، وای

برای تعجب           به ، وه ، عجب ، چه عجب ، عجبا ، شگفتا

برای تنبیه             امان ، الامان ، مبادا ، زنهار ، هان

برای احترام           چشم ، به چشم ، بله قربان

برای قبول و تصدیق         بله ، آری ، ای ، ای والله

برای دستور                خاموش ، ساکت ، یالله ، بسم الله


برچسب‌ها: ششم ابتدایی, ششم دبستان, فارسی ششم

تاريخ : یکشنبه 1392/10/22 | 14:50 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |
قابل توجه معلمان پایه ششم ابتدایی


درکارنامه دانش آموزان پایه ششم،فقط یک نمره برای درس زبان فارسی ثبت می شودکه میانگین سه درس فارسی، انشا واملاست.



برچسب‌ها: ارزشیابی فارسی پایه ششم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1391/10/22 | 21:41 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |

تصویر وطن

ترانه ی « تصویر وطن »

ترانه سرا : نادر ابراهیمی

آهنگساز و رهبر نوازندگان : فریدون شهبازیان

خواننده : محمد نوری


ای سلامم ، ای سرودم

ای نگهبان وجودم

ای غمم تو، شادی ام تو

مایه آزادی ام تو ...         ای وطن!

ای دلیل زنده بودن

ای سرودی صادقانه

ای دلیل زنده ماندن

جانپناهی جاودانه ...      ای وطن!

همچو رویش در بهاران

همچو جان در هر بدن

مثل بوی عطر گلها

مثل سبزی چمن ...       ای وطن!

مثل راز شعر حافظ

مثل آواز قناری

همچو یاد خوشترینها

همچو باران بهاری ...      ای وطن!

مثل غم در مرگ مادر

مثل كوهٍ غُصه هايی

مثل سربازان عاشق

قهرمان قصه هايی ...     ای وطن!

همچو آواز بلندی

از بلندیهای پاك

باغروری، با گذشتی

با وفایی همچو خاك ...    ای وطن!

                                  ای وطن!

                                  ای وطن! 

 


 ۲


سفر به خاطر وطن

ترانه ی « سفر به خاطر وطن »

ترانه و طرح آهنگ : نادر ابراهیمی

تنظیم كننده برای اركستر  و رهبر گروه نوازندگان : فریدون شهبازیان

خواننده : محمد نوری

(این ترانه بوسیله گروه خوانندگان خردسال و نوجوان رادیو نیز خوانده شده.)


ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس      چه سفرها كرده ایم، چه سفرها كرده ایم


ما برای بوسیدن خاك سر قله ها         چه خطرها كرده ایم، چه خطرها كرده ایم


ما برای آنكه ایران        گوهری تابان شود         خون دلها خورده ایم

                                                               خون دلها خورده ایم

ما برای آنكه ایران         خانه خوبان شود          رنج دوران برده ایم

                                                                رنج دوران برده ایم


ما برای بوئیدن بوی گل نسترن            چه سفرها كرده ایم، چه سفرها كرده ایم


ما برای نوشیدن شورابه های كویر        چه خطرها كرده ایم، چه خطرها كرده ایم


ما برای خواندن این قصه عشق به خاك       خون دلها خورده ایم

                                                            خون دلها خورده ایم


 ما برای جاودانه ماندن این عشق پاك           رنج دوران برده ایم

                                                              رنج دوران برده ایم


 


 


برچسب‌ها: نادر ابراهیمی, فارسی ششم

تاريخ : پنجشنبه 1391/09/02 | 20:36 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |

روش بارش فکری:

روش بارش فکری یا یورش مغزی (Brain  Storming) به معنی استفاده از مغز برای یورش به یک مسئله است بارش فکری عبارتست از اجرای یک روش گردهمایی که گروهی می کوشند برای یک مسئله بخصوص با ارائه تمامی ایده های خود راه حلی بیابند .

شرایط:

·      هرتعداد از دانش آموزان می توانند در این روش شرکت کنند اما هرچه زمان جلسه کوتاهتر باشد، تعداد شرکت کننده ها نیز باید کمتر باشد.

·      تعداد افراد یک گروه معمولا 4 تا 5 نفر مناسب است ولی تا 15 نفر نیز می تواند باشد.

·      هر موضوعی که انتخاب می شود باید دانش آموزان اطلاعات مختصری در مورد آن داشته باشند و با انگیزه کافی در مورد آن به ارائه ایده بپردازند.

·     همه دانش اموزان باید بدانند که کمیت نظرات ارائه شده بسیار مورد توجه شماست .

·     دانش آموزان باید ابتدا با قواعد بارش فکری آشنایی کافی داشته باشند.

قوانین کار گروهی در روش  بارش فکری

1- هرچه تعدادایده ها بیشتر باشد بهتر است.

2- هیچ ایده ای توسط اعضای گروه حذف نمی شود و هیچ ایده ای نادیده گرفته نمی شود.

3- انتقاد و اعتراض ممنوع است.

4- قضاوت در مورد ایده ها ممنوع است.

5- مخالفت ممنوع است.

6- اعضای گروه باید با توجه به نظرات یکدیگر ایده ی جدید بسازند.

7- تمامی ایده ها غیر از شوخی های آشکار پذیرفتنی است.

8- سرگروه مسئول برقراری نظم و رعایت نوبت در گروه است.

9- نظرات غیر عادی و دور از ذهن نیز دارای اهمیت هستند.


مراحل اجرای الگوی تدریس بارش فکری را در ادامه مطلب بخوانید.



برچسب‌ها: روش بارش فکری, یورش فکری, مراحل اجرای الگوی بارش فکری, قوانین بارش فکری

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه 1391/09/01 | 5:0 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |

کتاب لافونتن در کلاس درس توسط انتشارات امرود به زیور طبع آراسته گردیده است.

این کتاب با هدف ارتقای سطح سواد خواندن" پیشرفت در آزمون های بین المللی پرلز " گامی مثبت توسط نویسنده ی گرانقدرش آقای دکتر مجدفر  سردبیر دلسوز مجله ی آموزش ابتدایی است.

این کتاب مناسب جهت غنی ساختن داستان خوانی و درک عمیق مفاهیم زندگی در لایه های داستان ها و روایت هاست.

 از این رو در کلاس در س فارسی و تفکر می توان در کنار درسها و یا در وقت های آزاد جهت علاقمند ساختن دانش آموزان به این حوزه ی علمی یعنی تفکر و پژوهش  استفاده کرد .

کتاب "لافونتن در کلاس درس" می‌تواند به طور مستقل توسط دانش‌آموزان و یا همراه پدران و مادران در منزل و یا با آموزگاران در مدرسه مطالعه شود. 

همچنین هر یک از داستانها و تمثیلهای کتاب می‌تواند در فعالیتهای گروهی دانش‌آموزان یا تکالیف خلاقانه‌ای که از سوی آموزگاران به آنها ارائه می‌شود مورد مطالعه قرار گیرد.

کتاب  "لافونتن در کلاس درس" با شمارگان 2000 نسخه در 116 صفحه به قیمت 2500 تومان منتشر شده است.

 


برچسب‌ها: لافونتن در کلاس درس, کلاس ششم, درس تفکر و پژوهش, فارسی ششم, سواد خواندن, آزمون بین المللی پرلز

تاريخ : شنبه 1391/08/27 | 19:16 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |

سال گذشته در سفرم به جنوب، نام او را براي اولين بار شنيدم، «درياقلي سوراني» ناجي خرمشهر و آبادان و شايد هم ايران. 

اگر درياقلي نبود شايد دشمن تا شيراز هم پيش مي‌رفت. شنيدن نام چنين شخصي، در من علاقه ايجاد كرد تا ناجي شهر و كشورم را بشناسم.

 خيلي پيگير شدم، از او نه كتابي نه متني، هيچ مدركي و سندي نبود. در كتاب «سرباز سال‌هاي ابري» چند صفحه‌اي از او گفته شده بود اما از نحوه شهادت او اطلاع دقيقي در دست نبود، خيلي مشتاق بودم او را بهتر و بيشتر بشناسم.

 بعدتر فهميدم كتابي هم در باب زندگي او نوشته شده؛ «جاي امن گلوله‌ها» تنها اثري است كه از ناجي آبادان به طور كامل سخن مي‌گويد، با اين همه من براي گرفتن اطلاعات بيشتر پاي حرف‌هاي كسي ديگر هم نشستم.

 هيچگاه باور نمي‌كردم روزي با فرزند شهيد درياقلي، رضا سوراني كه آن روزها فقط هشت سال داشت،‌آشنا شده و هم كلام شوم. 

اين گفت‌وگو جزو شيرين‌ترين خاطرات كاري‌‌ام، در ذهنم خواهد ماند. همراه گفت‌وگويمان شويد با پسر مردي كه 20 كيلومتر را با دوچرخه ركاب زد تا ورود عراقي‌ها به شهر آبادان را به نيروهاي نظامي و مردمي اطلاع بدهد.

مختصري از بيوگرافي درياقلي سوراني برايمان بگوييد.

پدرم متولد سال 1324 بود. وي در منطقه ذوالفقاري كه به اصطلاح به آنجا سي‌متري ذوالفقاري مي‌گويند، اوراق‌فروشي داشت. آن منطقه با لب شط فاصله چنداني نداشت. در بحبوحه جنگ، عراقي‌ها تا نزديك اروند پيشروي كرده بودند و فاصله چنداني با ما نداشتند.

 پدرم هميشه سوار موتور تريل مي‌شد. مادرم كه همسر دوم پدرم بود خيلي وقت پيش از شهادت پدر متاركه كرده و رفته بود. معلوم هم نشد كجا رفت تا الان هم هيچ خبري از ايشان ندارم و هميشه دنبالش مي‌گردم.

رابطه‌تان با پدر چطور بود؟

علاقه زيادي به پدرم داشتم. اغلب روزها و شب‌ها پيش او در همان اوراق‌فروشي مي‌ماندم. 

پدرم يكي از ماشين‌هاي اوراقي، فكر مي‌كنم ميني‌بوس بود به عنوان محل سكونت درست كرد ه و صندلي‌هايش را درآورده بود. آن ميني‌بوس محل زندگي من و بابا شد. با شهادت پدر تنها شدم. 

كسي را در اين دنيا نداشتم. در دوران كودكي از داشتن پدر و مادر محروم شدم و سختي‌هاي زيادي كشيدم. البته نزديكان پدرم كمك‌هايي به من كردند، اما هيچ چيز در دنيا نمي‌تواند جاي پدر و مادر را بگيرد.

چرا با شروع جنگ از آبادان نرفتيد؟

آبادان به علت جنگ و پيشروي عراقي‌ها خالي شد. بيشتر مردم از آنجا رفتند. اما پدرم همچنان در آبادان ماند و به كارش ادامه داد. او اصلاً اعتقادي به ترك شهر و ديارش نداشت. 

مي‌گفت:« اگر قرار است روزي بميرم پس بهتر است همين‌جا بمانم و در شهر و خانه خود بميرم و چه بهتر كه مردنم با شهادت باشد.» اكثر نزديكان ما از آبادان به يزدان شهر (نجف‌آباد) رفتند، اما من و پدر در ذوالفقاري مانديم. 

عصر كه مي‌شد عده‌اي از دوستان پدر پيش او مي‌آمدند، از گذشته مي‌گفتند و خاطراتشان را مرور مي‌كردند.

چطور درياقلي سوراني شد ناجي آبادان؟

يك شب پدرم متوجه مي‌شود عراقي‌ها تحركات و رفت و آمدهاي عجيب و غريبي مي‌كنند، او متوجه ورود عراقي‌ها به آبادان مي‌شود. 

عراقي‌ها مي‌خواستند دست به حمله بزنند و شايد قصد اشغال آبادان را كرده بودند. پدر احساس خطر مي‌كند. او كيلومترها راه را شبانه با دوچرخه‌اش پيمود تا به پاسگاه شطيت رسيد و نيروهاي خودي را در جريان تحركات عراقي‌ها قرار داد.

آن طور كه من شنيدم نيروهاي سپاه اولش باور نمي‌كردند؟ درسته؟

بله، پدرم در آبادان سرشناس بود، همه او را مي‌شناختند. آدم شوخي بود. پدرم به فرمانده پاسگاه گفت: عراقي‌ها امشب به آبادان حمله مي‌كنند. بدجوري در تكاپو هستند، نيرو و مهمات جابه‌جا مي‌كنند. فرمانده هم كه پدرم را فرد شوخي مي‌دانست گفت: «دريا قلي شوخي نكن الان موقع شوخي نيست!»

پدرم جواب داده بود به خدا شوخي نمي‌كنم، خيلي جدي حرف مي‌زنم، بيست كيلومتر راه آمده‌ام تا شما را مطلع كنم.

پس نيروها براي دفاع رفتند؟

بله، بعد از اصرارهاي پدرم، فرمانده پاسگاه قضيه را جدي گرفت و بلافاصله به تمام نيروها و يگان‌ها آماده باش داده شد. عراقي‌ها كه فكر مي‌كردند ايراني‌ها از قصد آنان خبر ندارند، آن شب با خيال راحت براي اشغال آبادان حمله وسيعي را آغاز كردند. از اين طرف هم نيروهاي مردمي و نظامي در برابر تك آنها پاتك سنگيني زدند و اين درگيري طول كشيد و عراقي‌ها در اشغال آبادان ناكام ماندند.

پدرتان چطور مجروح شدند؟

پدرم بعد از اطلاع‌رساني به پاسگاه شطيت، دوباره به سمت ذوالفقاري راه افتاد. اما در بين راه بر اثر اصابت خمپاره عراقي‌ها زخمي شد. خمپاره دقيقاً به ران پاي پدرم خورد و پايش قطع شد. پا فقط به يك پوست آويزان بود. خمپاره بعد از اصابت گودي بزرگي ايجاد كرد و پدرم با موتورش داخل آن گودي افتاد. 

اين اتفاق 150 متري اوراق فروشي رخ داد ما هم با صداي خمپاره بيرون دويديم. دوستان پدرم او را به بيمارستان شركت نفت بردند.

پدر چطور به شهادت رسيدند؟

بعد از آنكه در بيمارستان شركت نفت از پدرم جدا شدم مسئولان به اين نتيجه مي‌رسند او را به اهواز بفرستند تا درمان شود اما او را به اشتباه سوار قطار باري مي‌كنند كه به سمت تهران مي‌رفت. پدرم در بين راه به دليل خونريزي شديد، به شهادت رسيد.

و تاريخ شهادت پدرتان؟

9 آبان 59، روز حادثه و ورود عراقي‌ها بود.

چطور مزار پدر را در بهشت زهرا يافتيد؟

عمويم احمد قلي سوراني براي يافتن او خيلي تلاش كرد. او به شهرهاي زيادي سفر كرد تا سرانجام به بهشت زهراي تهران رفت و دفتر مخصوص اموات را ديد و نام «درياقلي سوراني» را كه تاريخ دفنش روز عاشوراي همان سال در قطعه 34 بود يافت. عمويم مجوز نبش قبر را مي‌گيرد و براي حصول اطمينان از جسد درياقلي سوراني نبش قبر كرده و مطمئن شديم كه پيكر پدر شهيدم است. پدر بزرگم با انتقال پيكر شهيد به قطعه شهدا موافقت نكرد. پس از چندي به دليل بعد مسافت، بنياد شهيد نجف‌آباد مزار يادبود نماديني در گلستان شهداي يزدان شهر براي شهيد تهيه كرد.

زمان جراحت پدر، شما 9 سال بيشتر نداشتيد، بعد از آن چه بر سر شما آمد؟

بعد از آن شب كه پدرم زخمي شد، من چند روزي در بيمارستان ماندم. پس از مدتي به اصفهان پيش پدربزرگم رفتم و همان جا ماندم. در اصفهان پيش پدربزرگ پدري‌ام، حاج محمد قلي، زندگي تازه‌اي را آغاز كردم. او مرد شريفي بود. اهل قرآن و دين. مرا به همراه خود به جلسات قرآن مي‌برد. روي نماز و قرآن خواندن تأكيد داشت. زحمات و تشويق پدربزرگ درباره قرآن باعث شد به قرائت قرآن علاقه‌مند شوم و رتبه‌هاي فراواني را كسب كنم. همه اينها را مديون پدربزرگ هستم. مدتي هم مرا پيش عمويم احمدقلي فرستادند اما دوباره نزد پدربزرگم برگشتم.

صغري خيل فرهنگ


برچسب‌ها: دریاقلی, فرزند دریاقلی, شهید دریاقلی سورانی, جای امن گلوله ها, رضا سورانی

تاريخ : دوشنبه 1391/08/22 | 18:42 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |

سربازي يوناني فاصله حول و حوش 40 كيلومتري دشت «ماراتن» تا آتن را يك نفس دويده است تا خبر پيروزي يونانيان بر ايراني‌ها به مردم برساند. اما تا به آتن مي‌رسد و اين خبر را مي‌دهد نقش زمين مي‌شود و مي‌ميرد.

 حالا اين افسانه شده است مبناي راه افتادن مسابقه دو «ماراتن» كه يكي از پاهاي ثابت المپيك است و البته بغير از آن در ساير اوقات سال هم در جاي جاي مختلف جهان برگزار مي‌شود.

به گزارش رجانيوز، اگرچه دويدن 40 كيلومتري سرباز يوناني از ماراتن تا آتن افسانه و دروغ است اما ركاب زدن 9 كيلومتري درياقلي سوراني از كوي ذوالفقاري تا مقر سپاه آبادان در پاييز سال 59 در تاريخ ثبت شده است و شاهدش هم جز رزمندگان آن، حالا زير سنگ قبري در رديف 92 قطعه 34 بهشت زهرا(س) آرام خوابيده است.دریاقلی سورانی ، (۱۳۵۹-۱۳۲۴) متولد روستای یانچشمه در نزدیکی سد زاینده رود اصفهان است که پس از مدتی به آبادان مهاجرت می‌کند،درياقلي سوراني در بين ماشينهاي اوراقي در حاشيه آبادان نشسته بود كه ديد بعثي‌ها بي سر و صدا نخلهاي كوي ذوالفقاري را قطع كرده اند و بعد از پل زدن روي بهمين شير به طرف جاده خسروآباد دارند مي‌روند تا محاصره آبادان را تكميل كنند.

درياقلي فرمان دوچرخه‌اش را گرفت و تا مقر سپاه ركاب زد. بعد با هيجان سر حسن بنادري، فرمانده سپاه آبادان داد كشيد كه: از كوي ذوالقاري آمدند...

بچه‌ها به سرعت به سمت بعثي‌ها مي‌روند و نتيجه آن مي‌شود كه صبح عراقي‌ها بجاي جاده خسروآباد بر مي گردند پشت بهمن شير. 

دریاقلی به همراه مردم آبادان در «عملیات کوی ذوالفقاری» شرکت کرد و در حالی که این گروه سلاح و ادوات چندانی در دست نداشتند به جنگ با دشمن رفتند و توانستند نفوذ دشمن به آبادان را ناکام بگذارند.

 در جریان همین نبرد دریاقلی جراحت سختی پیدا کرد و در جریان انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید.

حالا امسال درياقلي به كتاب بچه هاي پايه ششم دبستان راه يافته است تا آنها به رشادت و غيرت اين مرد آباداني ببالند. 

مردي كه در اين سالها نه تنها بايد ساكت يك گوشه مي‌نشست و فداكاري پتروس خيالي –كه حتي در هلند هم ناشناخته است- را در كتابهاي درسي تماشا مي‌كرد، بلكه حتي در ميان جوانان حزب اللهي هم غريب بود. خيلي از جواناني كه پنجشنبه‌ها قطعه شهداي بهشت زهرا(س) را پاتوق خودشان كرده‌اند خبر ندارند كه درياقلي سوراني در گوشه‌اي از همين پاتوق آسماني آرام گرفته است. او تا همين چند وقت پيش حتي سنگ قبر درست و حسابي هم نداشت، چه برسد به زيارت كننده پر تعداد.

پروین دختر دریا قلی سورانی سال‌هاست به همراه همسر و فرزندانش در آبادان زندگی می‌کند.

 رضا فرزند دیگر دریاقلی که شب حادثه همراه او بوده نیز ساکن اصفهان است. رضا خاطره آن شب را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کند: هفت یا هشت‌سالم بود. 

با پدرم رفتیم کنار شط. همه خانه‌ها را خالی کردند و به شهرهای دیگر رفتند، اما من و پدرم ماندیم. او وقتی دید دشمن به ما نزدیک شده من را کنار شط گذاشت و خودش به سمت شهر راه افتاد. 

وقتی برگشت خمپاره به ران پایش اصابت کرد و ترکش هایش هم به انگشت‌های من خورد. پدرم را به تهران منتقل کردند، اما همانجا شهید شد و در بهشت زهرا او را به خاک سپردند.

در سال ۱۳۸۷ به کارگردانی شهرام اسدی فیلم «شب واقعه» با الهام از زندگی دریاقلی سورانی ساخته شده‌است. در این فیلم: حمید فرخ‌نژاد نقش دریاقلی را بازی می‌کرد.

 این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و رکوردار نامزدی جوایز این جشنواره در سال ۱۳۸۸ بود. فیلم شب واقعه در نهایت چهار سیمرغ بلورین این جشنواره را کسب کرد.

در ادامه مطلب شما می توانید شعر بسیار زیبایی را که استاد ارجمند محمد رضا ترکی درباره ی شهید دریا قلی سروده است بخوانید. 


برچسب‌ها: دریاقلی, دریاقلی سورانی, شهید دریاقلی, شب واقعه, شهرام اسدی, فیلمی براساس زندگی دریاقلی, حمید فرخ نژاد درنقش دریاقلی, شعر استاد محمدرضا ترکی, شاعر شعر دریاقلی

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه 1391/08/22 | 18:16 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |
تأكيد بر ترويج روحيه كتابخواني در كتاب جديد‌التأليف «فارسي»

فريدون اكبري‌شلدره، كارشناس‌مسئول گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي، اظهار كرد:

 هنگامي كه معلمان به تدريس اين بخش از كتاب تازه‌تأليف «فارسي» مي‌رسند، مي‌توانند متناسب با زمان، محتواي آموزشي و قوه درك دانش‌آموزان، كتابي را با هدف مطالعه دانش‌آموزان در كلاس درس معرفي كنند. 

وي ادامه داد: همچنين در بخش انتهايي كتاب جديد‌التأليف «فارسي» ، فهرستي از كتاب‌هاي مناسب اين گروه سني انتخاب و معرفي شده‌اند و به فرهنگيان توصيه شده است تا به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه بتوانند هر هفته يك عنوان از اين كتاب‌ها را در كلاس درس با دانش‌آموزان مطالعه يا مرور كنند و درباره محتواي آن به بحث و گفت‌وگو بنشينند. 

كارشناس‌مسئول گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي افزود:

 شكوفايي فطرت الهي در زبان‌آموزان از جمله رويكردهاي عام برنامه‌ درسي فارسي به شمار مي‌آيد، اما رويكرد خاص اين برنامه در قلمرو زبان‌آموزي بر پايه مهارت‌آموزي استوار است؛

 به اين معنا كه در اين برنامه به چهار مهارت اصلي زباني يعني گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن و دو مهارت فرازباني «انديشيدن و تفكر» و «نقد و تحليل» تاكيد مي‌شود. 

اكبري‌شلدره تصريح كرد: در حوزه سازماندهي محتوايي برنامه درسي فارسي، زمينه‌هايي براي پرورش خلاقيت، ايجاد ايستگاه‌هاي فكري و بسترهايي براي فرهنگ‌سازي كتاب و كتابخواني در ميان دانش‌آموزان فراهم شده است. 

عضو شوراي برنامه‌ريزي گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي بيان كرد: در اين اثر تازه‌تأليف، آموزش زبان فارسي، به عنوان بنيان اصلي شكل‌گيري هويت هر ايراني، در اولويت قرار دارد. 

در اين بخش تلاش شده است بر پايه برنامه درسي فارسي و اصول و مباني آن، به حوزه‌هاي فرهنگي، اخلاقي و باورشناختي زبان و ادب فارسي توجه شود. 

كارشناس‌مسئول گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي عنوان كرد: همزمان با توزيع كتاب جديد‌التأليف «فارسي» پايه نخست ابتدايي، كتاب ديگري با عنوان كتاب كار توزيع خواهد شد. رويكرد اصلي كتاب كار فارسي برخلاف كتاب جديد‌التأليف «فارسي» كه پيكره‌نگر و كلي است، سازه‌نگر يا جزءنگرانه است. 

همچنين براي نخستين بار در مقطع ابتدايي، موضوع «خط» در كتاب فارسي سازماندهي و طراحي شده است؛ به گونه‌اي كه سه نوع خط با سه هدف در كتاب به چشم مي‌خورد. 

وي تصريح كرد: خط نسخ براي خواندن دانش‌آموزان، خط تحريري يا نوشتاري براي سرمشق نوشتن و خط شبه نستعليق يا نستعليق ساده با هدف آشنايي دانش‌آموزان با خط خوش، زيبانويسي و جلوه‌اي از هنر اسلامي و پرورش سواد ديداري دانش‌آموزان در كتاب جديد‌التاليف «فارسي» گنجانده شده‌اند. 

تمام شعرهاي كتاب با خط شبه نستعليق يا نستعليق ساده به رشته تحرير درآمده‌اند. 

مؤلف كتاب‌هاي حوزه ادبيات وزارت آموزش و پرورش در پايان گفت: از ويژ‌گي‌هاي ديگر كتاب جديد‌التأليف «فارسي»  مي‌توان به وجود درس آزاد در اين كتاب اشاره كرد. به اين معنا كه در اين اثر بر پايه برنامه درسي زبان‌آموزي، 17 درس جاي دارد كه از ميان اين دروس، يك درس به عنوان درس آزاد ارائه شده كه ساختار آن مشخص است، 

اما از نظر محتوايي، دانش‌آموزان بايد به كمك معلم به تكميل آن اقدام كنند و به توليد محتوا بپردازند. اين توليد محتوا با توجه به نيازهاي منطقه‌اي، ضرورت‌هاي فرهنگي و آداب و رسوم محلي صورت مي‌گيرد.


منبع خبر: خبرگزاري كتاب ايران    


برچسب‌ها: ترويج روحيه كتابخواني در كتاب جديد‌التأليف «فارسي», ترويج كتابخواني

تاريخ : جمعه 1391/08/12 | 10:0 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |
 در این روش هر فراگیر می تواند به اعضای تیم خود آموزش می دهند ،بنابراین هر عضو هم به عنوان معلم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند
در اجرای این طرح ،همیاری بین اعضای تیم کلید موفقیت است و هیچ کس نمی تواند خاموش باشد.
یادگیری از طریق همیاری در شروع قرن گذشته  از طرف جان دیویی مطرح شد و یکی از مباحث دائمی در آموزش و پرورش است  تحقیقات نشان می دهد این نوع یادگیری  مسئولیت را بر دوش دانش آموزان قرار می دهد و آنان را در فرایند یادگیری سهیم می کند. و پایه و اساس این روش تشکیل تیم های یادگیری است.
در روش همیاری ارتباط دانش آموزا ن با هم زیاد است . مطالب نباید بلند و طولانی باشد بیست دقیقه بیشتر نباید طول بکشد. تشکیل تیم های جدید و بحث و بررسی 15 تا 20 دقیقه ( از هر گروهی اشخاصی که مباحث آنها با هم مشترک می باشد می توانند با هم یک گروه بزرگتر را تشکیل دهند  البته می توان به این صورت هم عمل کرد که هر گروه قسمت مر بوط به خود را برای بقیه تدریس کند.

برچسب‌ها: روش تدریس اعضای تیم, مزایای تدریس اعضای تیم, محدودیت های روش اعضای تیم

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه 1391/08/07 | 15:4 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |

روش تدریس یادگیری از طریق همیاری:

 پژوهشگران اظهار داشته اند که یادگیری یک فرایند اجتماعی است و فعالیت های یادگیری برای رسیدن به مرحله ی تولید دانش و اطلاعات حیاتی است.

 در سال های اخیر بسیاری از معلمان فواید و اثرگذاری های راهبردهای یادگیری را از طریق همیاری دریافته اند. 

یادگیری از طریق همیاری یک قالب یا چهارچوب آموزشی است که در آن گروه های دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شکل داده می شوند و به فعالیت می پردازند.

هدف: 

هدف نهایی از کاربست الگوی تدریس یادگیری از طریق همیاری دستیابی به فعالیت های عالی ذهنی است. 

در واقع با وجود تفاوت های موجود در روش اجرای الگو، پنج عنصر در استفاده از الگوی یادگیری از طریق همیاری بسیار اساسی به نظر می آید:

همبستگی مثبت، مسئولیت فردی، تعامل چهره به چهره، مهارت های اجتماعی و پردازش گروهی.

 این عناصر معلم را از سخنرانی صرف و دانش آموز را از تکرار بی مورد آموخته هایش رها می سازد.

 افزون بر این، یاگیری از طریق همیاری فرصت هایی را پدید می آورد که یاد گیرندگان بتوانند در موقعیت هایی چون کار گروهی، ارتباطات، ایجاد هماهنگی اثرگذار و تقسیم کار موفق شوند.

 بنابراین، مشاهده می شود که دانش آموز در گروه های یادگیری از طریق همیاری باید بیش از یادگیری در قالب الگوهای دیگر به فعالیت بپردازند.

امروزه، متخصصان آموزش و پرورش الگوهای گوناگونی را برای همیاری به کار می برند ولی مراحل اساسی اجرای الگو به صورت  زیر است:

مراحل اجرای این روش را در ادامه مطلب بخوانید.



برچسب‌ها: روش تدریس یادگیری از طریق همیاری

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه 1391/08/07 | 13:59 | نویسنده : فهیمه عباسی شاهکوه |
  • بالشت
  • راسو
  • فال حافظ